torsdag 4 februari 2010

Why do I love them?

Ibland finns det liksom inget mer att skriva. Inte for att det inte finns mer att beratta om. Utan for att intrycken och handelserna blir sa stora och manga att det ar menlost att forsoka.

Sa for att gora en long historia kort.
Jag fick halsont pa taget ner till Talminadu. Fontret var trasigt saklart sa det drog.
Vi tog en buss direkt fran Chennai, en stad som inte verkar sa kul. Men okej.
Har i Pondi ar det fasligt fint, om kolonisationerna pagick an idag (och det gor de val nastan) sa skulle jag beskriva staden som en blomstrande koloni. Har spatserar vasterlanningar, mest fransoser runt och ar overlagsna. Pratar Franska med varandra men engelska med indierna, som ju pratar franska de med. Jag antar att de vill kanna som att de ar utomlands. For sahar ar inte resten av indien.
Varfor aker de hit, fransoserna, varfor?
Aka till indien, kaka fransk mat i en fransk smastad och snacka sitt eget sprak.
Det ar nagot perverst over det hela.
Jag hyser ett obefogat men starkt agg mot Frankrikes folk.

Om det inte vore sa valdigt fint har skulle jag ogilla det hela. Men ack nu ar det sa fint.
Jag hittade till slut ett billigt singelrum ocksa. Hurra :)
120 rupies, det ni. Det ar ett just sa billigt och enkelt rum som det later.
Surya Swastika Guesthouse, kanns som ett stalle som framjar kreativiteten.
Men Jag kan tycka att vackra stora bekvama stallen hammar det kreativa sinnet. Pa sa vis att man lever sa bra och gott, stromlinjeformat, att livet bara pagar. Passerar utan storre eftertanke.
Vilket inte ar nagot negativt.

Henning har nagot fysiskt storartat pa gang. Och ikvall borjar min alldeles egna resa. Tror jag. En tredje resa under denna vistelse.
Upp till en hillstation som verkar mycket fin (och inte fasligt kallt). Sen nerat, ner ner ner. Ska till det sista huset i indien. Dar tre hav mots. Dar man kan se, soluppgangen, solnedgangen, manuppgangen, mannedgangen och sen soluppgangen igen. Haftigt. Fick ett nummer av en man som bor dar ocksa, kanske ringer jag honom.

Brakade med den varsta cyckelrickshaw-killen nagonsin idag.
How much, undrade vi.
Ok, ok.
Yes but how much?
Sit, sit!
En resa runt stan brukar kosta runt 40rp sa det var val lugnt tankte vi.
Ett vadligt misstak.
Efter tva minuter var vi framme. Mannen som inte kunde engelska och vars kommunikation var nere pa en grottmanniskas niva holl upp ett finger.
Okej, 10rp. Vi gav honom 15rp. Det var da det hela urartade. Han blev sa arg, borjade ropa.
NO NO. Hundred!
Besinningslos. Vi gav honom 20rp, vilket ar hutlost for mycket det med.
Men han fortsatte skrika, forsokte holla i oss, vi gick in pa glasstallet vi skulle till. Han foljde med, borjade gapa och skrika med de anstallda dar inne. Vi fragade vad han ville, vad han sa.
"Han vill ha 50rp, he is a crazy man"
Till slut verkade han tycka att vi skulle tillbaka dit vi gick pa rickshawn och sen inte betala. "Okej, vi aker tillbaka 200 meter och sa ar det bra sen"
Men ute pa gatan borjade han grala igen, pa ett sprak vi inte kan.
Vi sa att vi skulle ga till polisen.
"Ok, poli, poli"
Sa borjade han ga med oss nagonstans. Till slut orkade vi inte braka mer utan lyckades fa honom att ga med pa 30rp.

Totalt otrevlig person.

I ovrigt, en skolklass som skrattandes drog mig i skagget.
Sluta dra folk i skagget, ocharmigt varre.
Men jag far bjuda pa det.

Som sagt. En lang historia kort. Hela bloggen ar en lang historia kort.
Formar bara behandla en promille av allt som hander till blogginlagg.

Och nu ar det mycket negativt just i detta inlagg. Jag ar glad, om an lite solsonkad, vid god vigor och med hoppet i min nave som jag hojjer hogt upp mot skyn!


Och darhemma i Svedala da? Nar landet ar gratt far man vara desto farggrannare pa insidan. Hall ut.

Prevail | N of I

ps. en vacker dag ska jag svara pa alla fina snalla kommentarer. ds

4 kommentarer:

  1. roligt! kram
    ps jo rött vin är bra för insidan och så käkar vi blåbär varje morgon också

    SvaraRadera
  2. Kära Nils. Skaru resa ensam nu? Coolt, läskigt (tycker jag alltså). Skriv mer!
    Här är det full rulle. gett bort din sängplats där nu, hoppas att det är OK).
    Isa är tillbaka på UR, och ska FS-föreläsa i Åre. Som sagt: full rulle.
    Kram
    Hejpusssesälskardig P

    SvaraRadera
  3. Nils, jag ser så mycket fram mot dina fortsatta äventyr. Jag minns att resa ensam öppnat många bra dörrar i en och det är därför det känns lite svårt i början. Typ "om man vill vara fin får man lida pin" ,nä jag bara skojar, eller kanske inte. :)
    Då och då så lyser solen till här i sverige, ett misstag utan tvivel, men allt som oftast faller det ytterligare en halv meter snö av den våta obekväma sorten. Så håll dig borta så länge som möjligt och besök många tibetanska kloster, gärna i Kathmandu, men andra ställen går också bra.

    allt gott

    SvaraRadera
  4. ta en liten paus från slit-resandet tycker din mamma, vila på ett BRA hotell och lev lyxliv ett par dagar. bli frisk från hals-ontet. Jim har varit sjuk en vecka nu i gräslig halsvärk, han hoppas du ska komma hem till hans födelsedag förståss och ingen blir gladare än jag om du kommer hem men samtidigt... kollar varje dag efter resor tillbaka men har varken tid eller råd, fast vad har man väl egentligen mer än tid medan man ännu lever... det viktigaste är naturligtvis att du känner att du tar vara på dig själv, ditt liv, men det kan du ju göra här i norden också. idag ska vi roa oss med att se Avatar, den ska väl ändå skicka in lite färg i våra sinnen? och jag har ju egentligen det bästa jobbet så här års: färgsättning!!!!

    SvaraRadera