söndag 28 februari 2010

Kapitel 36 - Namaste

14/2
Sista sidan. Skrivs på Varkalas klippor. Högt över havet. Jag klarade det. Varje sida är nedtecknad. Bussen stannade aldrig vid Varkala. Men jag kom hit ändå. I havet simmar ett par i morgonens vågor. Jag förbannar dem inte. Håller på att avsluta resan. På något vis är det dags att åka hem. Så jag kan längta bort igen...


Sedan var allt över. Jag klev ut tillbaka till Indien, insåg just att jag missat solnedgången. Det var då jag insåg vidden av vad jag gjort. Att det fanns ett slut och att det hade ett datum.
Jag undrade om jag var redo att komma hem, om jag någonsin varit redo att komma hem. Jag ville röra marken, träden och bladen. Tala med människorna. Känna Indien. För första gången kände jag gemenskap med alla de andra som reste runt i detta väldiga rike.
Jag ville tala med dem, om vårt Indien. Jag ville vara i Indien. Jag såg månen som en enda tunn skärva. Två fullmånar hade passerat.
Hade jag förändrats? Handlederna täcktes av fler armband än någonsin, flera småsår på kroppen, insektsbett och sårskorpor. Kroppen kokade av hetta och solbränna. Kanske även av ett visst självförtroende.
Det var bara några få solnedgångar kvar.
Något sa mig ändå att detta inte var slutet. Bara en naturlig fortsättning på ett längre skeende. Jag skulle vidare. Jag skulle återvända hit en dag med nya krafter.
Jag skulle hem.



24/1
Att resa är att befinna sig i nuet och endast nuet.
Var situation för sig.
När man stänger dörren om sitt hem är det som att stanna tiden däri.
Men samtidigt pågår tiden. Livet, där hemma utan dig. Fast ändå inte. För dig pågår livet här. Nu och endast nu. Ditt liv, din tid pågår inte hemma.
Och ändå, vid den tidpunkt då du åter öppnar dörren till det du kallar hemma sätter du åter igång den tid du en gång stannade.
Bara med den skillnaden att de andras tid hela tiden pågått där. En tidslucka uppstår. Du har gått miste om något, eller rättare sagt, bytt en tid mot en annan.
Allt är som förut men ändå aldrig detsamma.
Tiden du stannade kommer aldrig igen.
Att komma hem är som att resa i tiden.


इन्देंइन्दिएन वि सेस एन वक्कर दाग।
जगअल्स्कर दिग। जग हतर दिग
ஜாக் அடேர்வந்தர்



din Nils

1 kommentar: