måndag 28 december 2009

In our little hideaway beneath the waves

Glada familjedagar i Rajasthan!
Budgetdagarna fortsatter i norra Indien. Vi ar just nu pa en sjukt billig tur genom Indien.
Eller, tvara kast ar det.
Efter att ha jagat kackerlackor i Fort Cochin, Kerala. (En smarre blodig kamp mellan mig, Henning och Herr K. Vi gick segrande ur kampen medelst hjalp av flojt som vi anvande i storsta Rattfangarstil, spelandes den mot halet dar han bodde. Men ska ni veta, kackerlackor ar sluga och inte minst snabba! Da vi motat den mot Kackerlacks-entren bakom toaletten. Men han bestamde att vanda helt om och rusa mot oss. Genast var vi tvungna att kasta oss upp i sangen. Men vi gav oss inte, oh nej. Da tog vi fram det tunga arsenalet, plastflaskor som jag med mycket finess lyckades skruva rakt pa var fiendes rygg. Detta fick fart pa krypet vill jag lova, efter mycket om och men lyckades vi i svett och varme fa in honom i hans hem som vi blockerade. Ha!)
Nar vi gick ut fran toaletten markte vi till var gladje att ennu en satt rakt ovanfor dorren. Kul.

Dagen efter med plan mot norr. Rajasthan, nara Pakistan. Lite grann. Udaipur, en av de vackraste platser jag nagonsin sett. Pa ett hotell som ar sa vackert. Vi bor i de tva finaste sviterna. Jag kan inte beskriva med ord (kanske, om ni har tur, kara vanner, kan ni se bilder pa min medspelares blogg: http://mollgan-henningsson.blogspot.com/ annars kan ni lasa den i alla fall. For tusan.)
Hursomhelst, jag kommer nog aldrig nagonsin bo sa fint igen.

Om jag inte aker hit igen. Och alltsa det ar inte dyrt om man tanker om i Svenska pengar.
Sa, kara ni. Folj med mig tillbaka.



DESSUTOM; en sadan frihetskansla att se ut over sjoarna, bergen har. Och veta att jag, da familjen reser hemmat, kan resa vart jag vill. Det ar en kansla som vaxer i mitt lustiga brost likt en liten fagelunge som just klacks. Snart kan jag prova vingarna. Flyga.

Ni vet, bara folja med vinden. En slags glomskans resa.
Jag kommer skicka hem min stora resvaska, resa latt! Kopa det jag behover pa plats. For indien ar billigt vill jag lova. Mycket billigt.

Jag onskar ni alla kunde vara har, se det jag ser, hora trummorna fran templen, kanna och lukta, rokelser, andedrakterna, kryddorna och den sarskilda doft som vinden bar i sig. Ja, till och med avforingen och urinet. Men framforallt, kanna det jag kanner.

Ps, Bondrullen Octopussy ar delvis inspelad har. Det har inte regnat pa tre ar och vattnet ar mycket lagt, har och dar ser man botten. Har far ni av mig, fint va?

I'd ask my friends to come and see
An octopus' garden with me
I'd like to be under the sea
In an octopus' garden in the shade.

We would be warm below the storm
In our little hideaway beneath the waves
Resting our head on the sea bed
In an octopus' garden near a cave

We would sing and dance around
because we know we can't be found
I'd like to be under the sea
In an octopus' garden in the shade


We would be so happy you and me
No one there to tell us what to do
I'd like to be under the sea
In an octopus' garden with you.

/ Er Nils

4 kommentarer:

  1. Kära Nils.
    Du skriver så levande att det känns som att vara med. Det märks att resandet satt sig i dig, häftigt.
    Vi är på resa vi med just nu. Syrran sover i sätet intill och vinterlandskapet rusar förbi fönstret. Snön blir gulrosa av solen och får ljusblå skuggor. Gårdarna är röda och det är rätt OK med Sverige just idag. Nu blir det häng med GBG-ligan och nyår i Marstrand. Många kramar, Pappa

    SvaraRadera
  2. Isabella säger:
    Åh jag vill oxå åka till Indien. Precis det sa jag till Mats nyss. För så känns det verkligen när du berättar om allt och jag tittat och läst i Hens blogg. Så en dag, så gör vi det. kanske går vi i något av dina fotspår. Massor av varma snöiga kramar. Hälsa alla! BonIsa

    SvaraRadera
  3. Hur stora är kackerlackorna då, dristar jag mig till att fråga. Jag är inte vän med små kackerlackor. Och stora vet jag inte hur jag ska handskas med... Så blir det nånsin nåt Indien för mig? Udaipur verkar enormt vackert, kanske finns det inte så många kackerlackor där :)

    SvaraRadera
  4. Hej käre son, styv- son o dotterson, samt storebror. Solen lyser över ett iskallt Gbg.
    Yaru hälsar: Skriva äppeljuice till Henning och Nils. En bulle, lampan. Alla tova, täcka äo dusen, ääo dusen, tipp tapp, tipp tapp tippetippetipp tapp … Nalle.
    Vi ska fira nyår med Mikael och Anna uppen på Masthugget.
    Hoppas att ert nyår blir fantastiskt, hälsa alla. Kramar från, pappa, Yaru, Isa, Mariann.

    SvaraRadera