fredag 25 december 2009

Svett

25\12.
Sitter och smalter bort i en vidrig turisthala vid namn Fort Kochin. Ak inte hit om du inte rakar vurma for vasterlanningar, dyr smaklos mat och fulbritter. Vill till berg. Vi kan bara med en flygresa, tagen ar fullbokade for nu har alla indier ocksa semester och om vi flyger harifran sumpar vi flygresan till norr. Moment, just det, 22.

Alltsa gardagen var masterlig. Jag promenerade i skymningen langs floden igenom en liten by dar alla undrade "Whatsyour name? Wheredo youcomefrommm?" Leendes men blyga.
Tanda ljus overallt och en massande barnkor fran hogtalare i palmerna. Sedan fann jag platsen dar de satt vid altare av ljus och sjong sangen som ekade ut over kanalen och djungeln.

Det finns saklart mycket mer att beratta, bade om julaftnon och da vi var tvugna att muta nagra att ta oss over krokodilfloden i Hampi pa en liten vassbat eftersom det var forbjudet att gora pa natten. Och polisernas ficklampor sokte over vattnet.
Men da skulle jag ju inte ha nagot att beratta om nar jag kommer hem. Nar nu det blir.

Funtar pa att stanna lange i Indien. Kanns helt ratt. Far se vad jag kanner om en manad eller sa. En befriande kansla att resa utan bestamt hemresedatum. Prova pa det om ni har chansen och inte ar sa bundna till ert hem.

23\12
Dan fore dan. Indisk julmarknad i Aleppey. Dessforinnan:
12 timmars nattag fran Hampi. En natt i Bangalore - en fusion av typ LanZhou, Mumbai och nagat eget. Det jag hann se foll mig smaken ordentligt. Jag gillar tydligen storstader.
Sista maltiden i Bangalore pa 13e vaningen. Dyr restaurant. Billig smak. Stor utsikt. Notan blev med Indiska mott matt skyhog. "Oj oj, nu maste vi ta nagra budgetdagar for det har var valdigt dyrt." Alla i familjen nickade nojt, detta var det hemliga kodordet. Nu skulle de dundra vidare ner mot Kerala, boka den storsta husbaten inklusive besattning i tva dygn.
Sjalv fick jag ansvaret att bestalla dryck da detta inte ingick i priset. (30 000 ruppar, for tva dygn, en vansinnig summa.)(Med indiska mott matt.)(6000 SEK, mycket det med, eller lite eftersom det innefattar 3 mal mat om dagen for sex personer och en besattning pa fyra man varav en kock.) Hursomhaver, jag saftade kanske pa lite med min bestallning. 10 stora ol, 4 vinflaskor och 10 stora Cola. "We would like to drink lassi aswell." Hmmm.
Naval, nu puttrar vi pa i var husbat med Bambutak lang Keralas backwaters. Kanaler vid risfalt och dhungelpalmer. Gudihimlen. Det ar ju helt sjukt. Helt bananas!

Budgetdagar alltsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar