torsdag 10 december 2009

Mumbai

Okej, var borjar man.
Kaoset pa flygplatsen var mer ordnat an vantat. Blev nastan besviken, alla stod i led. Var var knuffarna och trangseln.
Varm var det i alla fall. Skont att komma ut tankte jag och slogs i ansiktet av en vat vagg utanfor flygplatsen.
Uppdelade pa tva bilar fardades vi in mot Bentley Hotel. Jag blev inte chockad av fattigdomen och de hemlosa (medveten om att det existerar), men hur ska jag forholla mig till det...
Det kandes som om nagot i mig dog da vi med vara vaskor rullandes bakom oss passerade en sovande liten flicka som kurade ihop sig for att inte vara ivagen nar vi klampade forbi. En vildhund foljde oss nagot kvarter innan den fick syn pa rattorna vi nagra soptunnor. Jag hann se hur den hogg en stor en over ryggen innan vi svangde runt ett horn och lamnade vildhunden bakom oss i den Indiska natten.
Landet upplever man forresten sahar pa natten mest med nasan. Mumbai stinker, avgaser, sopor och nagot som narmar sig det sotaktiga men inte riktigt nar hela vagen fram.
Jag gillar det.
Indien efter nagra timmar och jag ar redan full med sa mycket intryck att mitt huvud snurrar. Skulle kunna skriva i dagar.

Nu har jag haft en fin dag med Indienveteranerna Karin och Jonna. Dem aker hem imorgon. Konstigt att umgas en dag pa andra sidan jorden och sen skiljas. Dar en resa slutar, paborjas en ny.
Klyschigt men det ar det enda jag har att komma med nar jag ar en gronsak. Dock en god gronsak. Minna hander darrar av utmattning nar jag skriver detta. Maste sluta. Nu.
Imorn bitti kliver vi pa taget mot Goa.
Drygt tva manader kvar!

5 kommentarer:

  1. Hej Kära Nils.
    Skönt att höra att ni landat och att upplevelserna inte låtit vänta på sig. Samtidigt som du gick förbi den sovande flickan på gatan, var snackisen här i vår verklighet att menyn på Nobelbanketten kanske var väl traditionell.
    Ser fram emot fortsättningen (din alltså). Kram Pappa

    SvaraRadera
  2. Hej Nils. Det är så magiskt, sorgligt och roligt, att höra dina tankar, om vad du passerar på din resa i Indienland. Idag var vi på dop i Sofia kyrka, igen! Yaru sa NEJ! när prästen skulle hälla vattnet på lilla Astrid. Nej nej jag vill inte! skrek hon medans lilla Astrid skrattade åt sin spegelbild i dopfunten. Anita nosar på tangenterna och hälsar så klart. Hälsa alla från mig. kramar från Isabella

    SvaraRadera
  3. Hej Nils.
    Blått. Jag vill ha blått. Bruuuunt! Jag vill ha den. En svart. En hoppsch. Hibbi hibbi!
    å--lmFHÄÄOOOO090,,,m §§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§er
    Hallå Nils!

    SvaraRadera
  4. NIIIIIIIIIIIIIIIIIIILS <3
    Totoro hälsar!

    SvaraRadera